Helsesykepleier - skolehelsetjenesten 2022/23

Linn Fallås (tlf. 90067656)

Linn.fallas@arendal.kommune.no

Tilstede på Barbu:

Mandag, drop in tid 09.00 – 13.30

Onsdag, drop in tid 09.00 – 13.30

Fredag, drop in tid 09.00 – 13.30

Avtaler utenom om drop in tid kan avtales på sms

Anja Sigrid Larsen (tlf. 46949269)

Anja.sigrid.larsen@arendal.kommune.no

Tilstede på Tyholmen:

Mandag, drop in tid 09.00 – 13.30

Tirsdag, drop in tid 09.00 – 13.30

Onsdag, drop in tid 09.00 – 13.30

Avtale utenom drop in tid kan avtales på sms

Hva gjør helsesykepleier?

Oppgavene til helsesykepleier er å fremme god fysisk, psykisk og seksuell helse gjennom støtte og veiledning. Du kan få hjelp til prevensjon, nødprevensjon, graviditetstest og test for seksuelt overførbare infeksjoner. Du kan også få hjelp til å bli henvist videre i annen helsetjeneste.
Helsesykepleier har taushetsplikt.

Tankevirus kurs

Tankevirus kurset er et mestringskurs og tilbys til alle elever som ønsker ved Arendal videregående. Målet med kurset er å bli bevisst egne tankemønstre, bli bevisst potensielle tankevirus, og lære hvordan man kan endre disse. Kurset går over 3 ganger med en 1 t varighet og du får gyldig fravær ved deltagelse. Info om både kurset og påmelding til helsesykepleier Linn eller Anja.

Preikes

Preikes er Norges første digitale skolehelsetjeneste for videregående elever og lærlinger i Agder. Tjenesten er helt ANONYM og du kan spørre om alt innen fysisk, psykisk og seksuell helse. Du kan benytte chat eller sende melding. Tjenesten besvares av helsesykepleiere og sexologer. Sjekk ut www.preikes.no

Helsestasjon for ungdom

Helsestasjonen for ungdom (HFU) holder til på Altisenteret i 3. etasje. Den er åpen hver tirsdag fra 08.30 – 14.30 og onsdager fra kl 15.00 – 19.00. Onsdager er det lege tilstede. Tilbudet er gratis og kan benyttes av ungdom opptil 24 år. Timeavtale er ikke nødvendig. Vente tid må påberegnes.
Hos helsestasjon for ungdom kan du blant annet få hjelp til følgende:

Fysisk helse, psykisk helse, seksuell helse, prevensjon, graviditetstest, nødprevensjon og test for seksuelt overførbare sykdommer. Ansatte på helsestasjon for ungdom har taushetsplikt.

Nyttige lenker

www.preikes.no www.sexogsamfunn.no www.ung.no www.rusinfo www.sidetmedord.no www.nettros www.116111.no www.barnevernsvakta.no https://www.ung.no/snakk-med-noen/