Kunst og skapende arbeid

Kunst og skapende arbeid er et valgfritt programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram, programområde for formgivingsfag.

5 timer per uke

Innhold

Design og arkitektur 1 gir grunnleggende innføring i designprosessen fra idé til ferdig produkt. Elevene lærer å vise idéene sine gjennom tegning og små modeller. Vi jobber i forskjellige materialer som tre, papir, pleksiglass, leire, metall m.m. Elevene jobber hovedsakelig i 3-dimensjonale uttrykk som bl.a. er inspirert av arkitektur og design.

Man må ha tatt Design og arkitektur 1 for å fortsette på Design og arkitektur 2.

Design og arkitektur 2 bygger videre på design og arkitektur 1. Programområdet har fokus på grafisk profilering, trykketeknikker bl.a. på tekstil og oppgaver inspirert av arkitektur.

Elevene jobber digitalt med billedsammensetninger og interiørbaserte oppgaver, forskjellige trykketeknikker bl.a. på tekstil, små modeller med utgangspunkt i arkitektur og kunsthistorie.

Evaluering/eksamen

Elevene får standpunktkarakter i fagene, og de kan trekkes ut til tre dagers praktisk eksamen.

Forutsetninger for å ta faget

Det kreves ingen forkunnskap for å begynne på Design og arkitektur 1. Det er en fordel å være interessert i tegning og i å jobbe med forskjellige materialer. Kreativitet og evne til å se nye innfallsvinkler til ting er også en fordel..

Muligheter faget gir

Design og arkitektur kan være et fint utgangspunkt om man ønsker videre utdanning innen høyskolesystemet, f.eks. arkitekt, eller utdanning innen kunstfagene.